Do’s & don’ts van het vitaliteitsgesprek met je medewerker

Geen tijd om te lezen? Bewaar voor later.

Stuur een e-mail
Geen tijd?

door Laura van der Gaag
09 maart, 2020

Vitaliteit is belangrijk om duurzaam inzetbaar te zijn én te blijven. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw medewerkers vitaal zijn en dat zij weten wat zij kunnen doen om dit te behouden of te bevorderen? Het zogeheten vitaliteitsgesprek biedt de mogelijkheid om vitaliteit top of mind te krijgen bij jouw medewerkers. Maar hoe pak je een vitaliteitsgesprek goed aan? In deze blog vertel ik jou wat je juist wél en beter niet kunt doen wanneer je een vitaliteitsgesprek met je medewerker(s) voert.

Het vitaliteitsgesprek is een dialoog tussen jou en je medewerker. Het doel: samen ontdekken hoe vitaal en inzetbaar een medewerker is en wat de medewerker kan doen om dit te behouden en/of te verbeteren. Daarnaast creëer je door het voeren van een vitaliteitsgesprek kansen om input te verzamelen voor het duurzame inzetbaarheidsbeleid binnen jouw organisatie. Makkelijker gezegd dan gedaan, want hoe voer je nou een goed vitaliteitsgesprek met je medewerker(s)? Hoe creëer je bewustwording bij medewerkers en kun je hen activeren regie te nemen over hun eigen vitaliteit?

Do’s van het vitaliteitsgesprek

  • Bied een luisterend oor;
  • Stel open vragen, wees oprecht nieuwsgierig en geïnteresseerd;
  • Wees objectief;
  • Bevorder eigen regie van de medewerker, bijvoorbeeld door te vragen wat hij/zij nodig heeft om zijn wens/verlangen omtrent vitaliteit te realiseren;
  • Bevorder bewustzijn bij de medewerker, bijvoorbeeld door goed door te vragen naar wat hem/haar energie geeft of juist kost;
  • Maak concrete afspraken en laat de medewerker hier in “the lead”.

Don’ts van het vitaliteitsgesprek

  • Vul geen zaken in voor de medewerker;
  • Geef geen ongevraagd advies;
  • Het is geen eenrichtingsverkeer. Onderzoek samen met de medewerker wat hij/zij zou kunnen doen om zijn/haar vitaliteit en duurzame inzetbaarheid te verbeteren;
  • Probeer geen oordeel te vellen;
  • Het vitaliteitsgesprek is geen beoordelingsgesprek;
  • Voorkom een ongelijkwaardige relatie in het gesprek. Jij en je medewerker staan op gelijke voet, zodat de medewerker de ruimte voelt om open en eerlijk te zijn;
  • Over jezelf of anderen praten (het gaat nu echt over hem/haar).

Leren door experimenteren

Het voeren van een vitaliteitsgesprek met je medewerkers is van belang voor zowel de medewerker als organisatie. Haal meer uit je vitaliteitsgesprek door de do’s en don’ts eens toe te passen in het gesprek. Wees niet te streng voor jezelf: ga er mee experimenteren. Elk gesprek biedt leermomenten voor een volgend gesprek.

Win-win situatie

Door hiermee aan de slag te gaan creëer je een win-win situatie. Het voeren van een goed vitaliteitsgesprek draagt namelijk bij aan de duurzame inzetbaarheid van je medewerker, versterkt jullie onderlinge relatie én draagt bij de vitaliteit van de organisatie als geheel.

Benieuwd naar meer manieren om binnen jouw organisatie succesvol aan de slag te gaan met vitaliteit? Neem vitaliteit dan ook mee in je KPI’s.

 


Inschrijven voor de nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van alle nieuwtjes? Schrijf je dan hieronder in.