Zo haal je meer rendement uit je Preventief Medisch Onderzoek

Geen tijd om te lezen? Bewaar voor later.

Stuur een e-mail
Geen tijd?

door Charlotte Bisschops
21 januari, 2020

Investeer je in een Preventief Medisch Onderzoek (PMO), maar vraag je je af wat dit nu eigenlijk oplevert? Je weet dat je vanuit de Arbowet verplicht bent om een PMO aan te bieden en wilt graag dat dit resultaat oplevert. Waar moet je dan beginnen? In deze blog geef ik je tips waar je op moet letten zodat jij de juiste resultaten en inzichten krijgt.

PMO: input voor je vitaliteitsbeleid

Een Preventief Medisch Onderzoek geeft jou inzicht in de fysieke en mentale gezondheid van jouw medewerkers. Dit is waardevolle input voor jouw vitaliteitsbeleid. Zo kun je aan de hand van de resultaten gerichte interventies inzetten. Een PMO is dus veel meer dan een verplichting vanuit de Arbowet en je kunt met de resultaten preventief aan de slag. Zet je de juiste interventies in dan voorkom je uitval en krijg je meer bevlogen medewerkers.

Checklist voor een effectief PMO

Heb je inzicht in de uitdagingen binnen je organisatie?

Het PMO is voor elke organisatie anders. Wat zijn de kenmerken van je organisatie en voor welke fysieke en mentale uitdagingen staan je medewerkers? Je krijgt deze informatie onder andere boven tafel aan de hand van interviews, RI&E en advies van de bedrijfsarts.

 

onderdelen van een PMO

 

Wat wil je met je PMO meten?

In de vorige stap heb je de belangrijkste aandachtspunten van je organisatie al in kaart gebracht. Aan de hand hiervan beslis je welke gevalideerde vragenlijsten je het beste kunt gebruiken. Ik adviseer je om als basis in ieder geval leefstijl, energiebronnen, werkstressoren en het werkvermogen uit te vragen. Per functiegroep of afdelingen kun je specifieke vragen toevoegen.

Een PMO bestaat niet alleen uit het invullen van een vragenlijst maar ook uit fysieke metingen. Tijdens deze meting ervaart de medewerker hoe het met zijn gezondheid is gesteld. Naast de schriftelijke rapportage is het belangrijk om face-to-face de resultaten van zowel het vragenlijstonderzoek en de fysieke testen terug te koppelen. Wat zeggen de uitkomsten en wat kan de medewerker er zelf aan doen?

Heb je een communicatiecampagne uitgedacht?

Natuurlijk wil je dat zoveel mogelijk medewerkers deelnemen aan je PMO. Om dit voor elkaar te krijgen is een goede communicatiecampagne, gericht op een specifieke doelgroep, van belang. Bedenk een campagne en maak deze persoonlijk door bijvoorbeeld eigen medewerkers te fotograferen of ambassadeurs in te zetten.

Laat mensen duidelijk zien wat te halen valt: een cadeautje voor jezelf. Het gaat tenslotte om de eigen gezondheid en hoe fit en vitaal iemand is. Maak daarnaast inzichtelijk wat je met de resultaten gaat doen en welke interventies je gaat inzetten.

voorbeeld van een communicatiecampagne PMO Adaptics

De resultaten, en nu?

Een managementrapportage geeft inzicht in de fysieke en mentale gezondheid van jouw medewerkers. Met deze data en dit advies kun jij gericht aan de slag. Het is vaak een heel boekwerk en je kunt natuurlijk niet in één keer met alle risico’s die gevonden worden aan de slag. Kies daarom drie topics waar je dit jaar mee aan de slag wil.

Vergeet niet de algemene resultaten terug te koppelen aan je medewerkers. Geef hierbij nogmaals aan wat je als organisatie gaat oppakken en wanneer je dit gaat doen.

Wil je nog meer tips voor een effectief PMO? Download dan de whitepaper ‘haal meer rendement uit je PMO’ voor de volledige checklist. Dan weet ik zeker dat je PMO een succes gaat worden.

 


Inschrijven voor de nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van alle nieuwtjes? Schrijf je dan hieronder in.