Zijn dit overgangsklachten?

Geen tijd om te lezen? Bewaar voor later.

Stuur een e-mail
Geen tijd?

Zijn dit overgangsklachten?

Overgangsklachten worden nog veel te vaak verward met burn-outverschijnselen. Zelfs bedrijfsartsen geven vrouwen tussen de 45 en 65 jaar soms onterecht het label ‘burn-out’. Hiermee doen zij niet alleen de vrouwen tekort, maar het kost organisaties ook onnodig geld. Want als je weet hoe je effectief kunt omgaan met de overgang, dan kun je uitval voorkomen. Wil je weten hoe? Lees de tips van vitaliteitscoach Brigitte van Ommen van Adaptics.

Al een jaar lang heeft Marianne het gevoel dat zij zichzelf niet meer herkent. Als tijdens een bijeenkomst iemand tegen haar zegt: ‘Dat was een goede opmerking’ heeft ze geen idee meer wat ze zojuist heeft verteld. Ze is snel prikkelbaar, vergeet namen en kan soms de juiste woorden niet meer vinden. Het maakt haar onzeker. Af en toe bekruipt haar de gedachte dat ze misschien dement aan het worden is.

Totdat ze in een gesprek met een vitaliteitscoach ontdekt dat ze misschien in de overgang is. Ineens vallen alle puzzelstukjes op hun plek. En wat is ze opgelucht. ‘Dit is dus normaal. Het is dus niet erg.’ Nu kan ze aan de slag met het vinden van een nieuwe balans.

34% van de vrouwen tussen de 45 en 65 jaar verzuimt als gevolg van klachten die samenhangen met de overgang

Terwijl opvliegers (het plotseling opkomen van hitte en transparantie) slechts 1 van de symptomen van de overgang zijn. Minder bekend zijn stemmingswisselingen, onzekerheid, vergeetachtigheid, concentratieproblemen, woordvindingsproblemen, paniek- en angstaanvallen en spier- en gewrichtsklachten. Veel te vaak worden deze klachten afgedaan als (beginnende) depressie of burn-out. En mensen weten onvoldoende dat klachten kunnen verbeteren na de overgang.

Bijkomende uitdagingen én kansen

Ook hebben vrouwen in de overgang vaak nog bijkomende uitdagingen, zoals puberende kinderen of de zorg voor ouders of een zieke partner. Tegelijkertijd worden vrouwen in de overgang door een dalend oestrogeen minder zorgzaam. Vrouwen willen meer voor zichzelf opkomen, zelf beslissingen nemen en vaak worden ze daadkrachtiger. We zien dan ook dat het aantal scheidingen in deze periode van het leven toeneemt.

Vrouwen in de overgang willen in deze fase van hun leven vaak andere keuzes maken. Nog één keer een carrièreswitch maken, een nieuwe opleiding volgen, bestaande talenten verder ontwikkelen. Ze willen hun kennis en jarenlange werkervaring optimaal kunnen inzetten. Hoe beter organisaties aansluiten bij deze behoeften, hoe effectiever zij omgaan met vrouwen in de overgang.

”Ik raad het leidinggevenden af om vrouwen te vragen of ze misschien in de overgang zijn”

Maar hoe ga je als leidinggevende om met vrouwen in de overgang? Want het voelt toch erg ongemakkelijk om hierover te praten met vrouwelijke medewerkers. Zeker als de leidinggevende een dertigjarige man is. Ik raad het leidinggevenden dan ook af om vrouwen te vragen of ze misschien in de overgang zijn. Daarvoor rust er nog een te groot taboe op het onderwerp.

Jarenlange werkervaring

Maar dat betekent niet dat je niet samen kan praten over de behoeften en wensen van de vrouwelijke medewerker. Vraag wat vrouwen nodig hebben en willen in hun werk. Wat geeft hen energie en hoe willen zij hun jarenlange werkervaring het liefste inzetten in de organisatie? Bij sommige van onze klanten krijgen de vrouwen bijvoorbeeld de gelegenheid om hun kennis en expertise te documenteren voor collega’s. Dan zet je mensen op de juiste manier in en voorkom je dat ze uitvallen.

Zorg daarnaast voor goede informatie over de overgang op intranet. Daar kunnen vrouwen anoniem lezen welke klachten kunnen optreden tijdens de overgang en hoe zij hier het beste mee kunnen omgaan. Geef aan dat vrouwen voor advies op maat terecht kunnen bij onafhankelijke vitaliteitscoaches. Vaak zijn één of twee gesprekken al voldoende. Het is belangrijk dat vrouwen in vertrouwelijkheid kunnen praten over hun klachten en samen oplossingen uitdenken. Zonder dat meteen alle collega’s geïnformeerd hoeven te worden.

Eenvoudige oplossingen

De meeste oplossingen kunnen vrouwen gemakkelijk zelf oppakken. Meer bewegen in de vorm van wandelen en fietsen en vezelrijke voeding eten. Vezels in groenten, fruit, volkoren producten vlakken de klachten af. Belangrijk is ook om aan te geven dat tijd voor ontspanning een positieve invloed heeft op de klachten. Een korte mindfulnessoefening of ademhalingsoefening, maar ook lekker lezen, hobby’s of uitstapjes kunnen zorgen voor vermindering van klachten. Ontspanningsoefeningen hebben bovendien een gunstig effect op de kwaliteit van slapen.

Als vrouwen zelf weten welke klachten samenhangen met de overgang en inzicht hebben in hoe zij een nieuwe balans kunnen vinden, dan ontstaat vaak ook de behoefte om de overgang bespreekbaar te maken met de leidinggevende en collega’s. Zo ontstaat er op een natuurlijke manier meer openheid over het onderwerp.

Wil je meer weten over de overgang of weten wat Adaptics kan betekenen voor jouw organisatie? Bel of mail onze adviseur Joske Duifhuizen, telefoonnummer 088-0223866 of e-mail jduifhuizen@adaptics.nl.


Inschrijven voor de nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van alle nieuwtjes? Schrijf je dan hieronder in.